Η Αγωγή Υγείας είναι μια σημαντική καινοτόμος δράση η οποία στοχεύει στην ανάπτυξη της προσωπικότητας των ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων, στην απόκτηση γνώσεων σχετικά με την υγεία και την ασθένεια, το σώμα και τις λειτουργίες του.

Σκοπός και στόχος της μαθητικής Αγωγής Υγείας πέρα από την βιωματική ενημέρωση των μαθητών για θέματα που αφορούν την σωματική και ψυχική τους υγεία είναι η αναζήτηση, συλλογή επεξεργασία και ταξινόμηση πληροφοριών στα πλαίσια μιας ερευνητικής εργασίας που προάγει την κριτική και δημιουργική σκέψη , την διεπιστημονική προσέγγιση της γνώσης και την ενεργό συμμετοχή των μαθητών σε ατομικό ή ομαδοσυνεργατικό επίπεδο.

Ανάμεσα στα θέματα που προσφέρονται για ανάπτυξη προγραμμάτων Αγωγής Υγείας είναι και η Στοματική Υγιεινή.

Στο σχολείο μας , το 2ο Γυμνάσιο Τυρνάβου, υλοποιήθηκε   από τα παιδιά του 2ου τμήματος της Α τάξης, το πρόγραμμα Πρόληψης και Προαγωγής της Στοματικής Υγείας  με θέμα «Γερά Δόντια, Καλύτερη Υγεία» στα πλαίσια του μαθήματος Βιολογίας .  Φορέας υλοποίησης είναι Ελληνική Οδοντιατρική Ομοσπονδία σε συνεργασία με τον Οδοντιατρικό Σύλλογο Λάρισας.

Με το πρόγραμμα  «Γερά δόντια, Καλύτερη Υγεία »,που στηρίζεται στην ενεργητική μάθηση και έχει ως σκοπό την αλλαγή στάσης και συμπεριφοράς των μαθητών/-τριών στοχεύσαμε  να ενισχύσουμε την υπευθυνότητα, την επικοινωνία, την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση, την προσωπικότητα και την ικανότητα του μαθητή στην υιοθέτηση υγιεινών τρόπων ζωής. Έτσι, επιδιώκεται η θετική τροποποίηση της συμπεριφοράς των μαθητών με στόχο την προστασία και την προαγωγή της στοματικής τους υγείας.

Για το λόγο αυτό πραγματοποιήθηκε μέσα στο χώρο του σχολείου μας μια σειρά δράσεων με στόχο να βοηθηθούν οι μαθητές μας να λύσουν τις απορίες τους σχετικά με τη στοματική υγεία , να εξοικειωθούν με την προληπτική οδοντιατρική φροντίδα και ταυτόχρονα να ενισχύσουν την επιθυμία τους και την ικανότητά τους να φροντίζουν τα δόντια τους και το στόμα τους.

Μέσα από το πρόγραμμα προσπαθήσαμε

  • να κάνουμε μια γνωριμία με τη στοματική κοιλότητα καθώς και την ανατομία των δοντιών.
  •  Μιλήσαμε για την υγιεινή διατροφή και τη συμβολή της για γερά δόντια.
  • Μάθαμε τις παθήσεις των δοντιών και τον τρόπο περιποίησής τους,
  •  συγκεντρώσαμε ενημερωτικά έντυπα, , πληροφορίες , παροιμίες , αινίγματα, εκφράσεις, αντιλήψεις που αφορούν στα δόντια 
  • συζητήσαμε, καταγράψαμε κανόνες  και  προσπαθήσαμε να  ενισχύσουμε και τη σχέση των παιδιών με τον οδοντίατρο

 Κατά την εφαρμογή του προγράμματος, με  τους μαθητές και τις μαθήτριες μας (μέσα από την ιστοσελίδα  www.oral-health.gr ) 

  • Διαβάσαμε κείμενα σχετικά με τα δόντια ,
  •  είδαμε  βίντεο,
  •  παίξαμε,
  •  ακούσαμε συμβουλές και τέλος
  •  τραγουδήσαμε.

Το σχολείο μας, μετά το πέρας της εφαρμογής της βιωματικής μάθησης ,επισκέφτηκε οδοντίατρος   για ενημέρωση, λύση αποριών των μαθητών όλων των τμημάτων  της Α΄ τάξης ,για  οδηγίες στοματικής υγιεινής κλπ. Ο οδοντίατρος αφού απάντησε σε ερωτήσεις των μαθητών ,μοίρασε στα παιδιά   καραμέλα που χρωματίζειτα σημεία του δοντιού που δεν πλένονται καλά ,γεγονός που βοήθησε τα παιδιά να δοκιμάσουν  και να διαπιστώσουν πόσο σωστά περιποιούνται τα δόντια τους αλλά ταυτόχρονα να βελτιώσουν αν χρειαζόταν το βούρτσισμα των δοντιών τους .  Το πείραμα αυτό ενθουσίασε τους μαθητές μας.Τέλος πραγματοποιήσαμε ραδιοφωνική εκπομπή στο τοπικό μας ραδιόφωνο  με πληροφορίες για την σωστή και καλύτερη υγεία των δοντιών και… όχι μόνο για να έτσι γίνουμε «κοινωνοί της γνώσης» στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.

Μετά το τέλος της εκπομπής, ο διευθυντής  επιβράβευσε τους μαθητές για  την προσπάθεια τους και τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα με «Έπαινο».

Πριν τη λήξη της σχολικής χρονιάς ,σε εκδήλωση που έγινε στο αμφιθέατρο του σχολείου μας, ενημερώσαμε τους μαθητές και των άλλων τάξεων του σχολείου  μας για  το πρόγραμμα ,παρουσιάζοντας  τις εργασίες μας και μεταφέροντας  σ΄αυτούς τις γνώσεις μας .  Τέλος, στείλαμε   πρακτικές  οδηγίες και συμβουλές  στους  γονείς  για καλή στοματική υγεία των παιδιών για να γίνουμε  έτσι «κοινωνοί της γνώσης»  και στο άμεσο συγγενικό περιβάλλον.