Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ KA2 -Συνεργασία για την καινοτομία και την ανταλλαγή καλών πρακτικών με τίτλο:  «Δημιουργία μαθησιακού περιβάλλοντος χωρίς αποκλεισμούς για μαθητές με ειδικές ανάγκες»(“Creating inclusive learning environment for students with special needs”), που υλοποιεί το 2ο Γυμνάσιο Τυρνάβου, από το σχολικό έτος (2020-2021),  ολοκληρώθηκε με επιτυχία η 2η κινητικότητα μαθητών στο σχολείο  Istituto Comprensivo MarconiMichelangeloστην πόλη Λατέρζα της Ιταλία  για το διάστημα 20 έως 23 Μαρτίου  2023. Στην κινητικότητα πήραν επίσης μέρος  σχολεία από την Πολωνία(Κρακοβία) και τη Βουλγαρία (Aytos).

Στη 2η κινητικότητα του συγκεκριμένου προγράμματος συμμετείχαν η κ. Μαγαλιού Ελένη  (υπεύθυνη υλοποίησης του προγράμματος), ο Διευθυντής του σχολείου κ. Πορτέσης  Νικόλαος, (μέλος της παιδαγωγικής ομάδας του προγράμματος)  και οι μαθήτριες Αναστασίου Ελευθερία, Αγραφιώτη Θεοφανία, Κόκκορα Αποστολία, Γκανάτσιου Μιχαέλα, Ζερβού Ερμιόνη, Γκάτσου Μιχαέλα-Ευαγγελία. Αξίζει να σημειωθεί ότι στη συγκεκριμένη κινητικότητα συμμετείχαν και μαθητές από το τμήμα ένταξης του σχολείου μας.

Εκπληρώνοντας τη βασική στοχοθεσία του έργου, που είναι η δημιουργία   υποστηρικτικού  και δημιουργικού περιβάλλον μάθησης   για μαθητές με ειδικές ανάγκες, η  βελτίωση της μνήμης τους, της αυτογνωσίας και της αυτοεκτίμησης τους  καθώς  η δημιουργικότητα τους, οι μαθητές/μαθήτριες και οι εκπαιδευτικοί εργάστηκαν ομαδικά, διδάχτηκαν βιωματικά, περιηγήθηκαν και  θαύμασαν μνημεία και αξιοθέατα μέσα σε μια ατμόσφαιρα συνεργασίας, αλληλεγγύης και συναδέλφωσης.

To ταξίδι ξεκίνησε με πρώτη στάση στην πόλη Μπάρι, όπου την ομάδα του 2ου Γυμνασίου Τυρνάβου υποδέχθηκε αντιπροσωπεία καθηγητών και μαθητών του σχολείου της Ιταλίας και μαζί με τις ομάδες της Πολωνίας και Βουλγαρίας επισκέφθηκαν μαζί μερικά αξιοθέατα της πόλης.

Επίσκεψη στη Βασιλική του Αγίου Νικολάου

To απόγευμα της ίδιας μέρας, φθάνοντας στην πόλη Λατέρζα επισκεφθήκαμε τη χαράδρα της με τα πόδια με ξεναγό του Συλλόγου Lipu, όπου ακολουθώντας τα διάφορα μονοπάτια μέσα στη φύση, φτάσαμε σε ανοιχτό χώρο με θέα όλο το Canyon. H χαράδρα αυτή αποτελεί ένα σημαντικό προστατευόμενο βιότοπο της περιοχής.

Το βράδυ ακολούθησε θερμή υποδοχή για όλες τις ομάδες στο περίφημο Renaissance Marquis Palace, από τον Διευθυντή του σχολείου και παράσταση παραδοσιακών αναγεννησιακών χορών από παραδοσιακή ομάδα της πόλης με τη συμμετοχή μαθητών και καθηγητών όλων των ομάδων.

   

Καλωσόρισμα του Διευθυντή του Ιταλικού σχολείου κ. Pasquale Castelanetta

Η πρώτη μέρα ξεκίνησε με ένα πολύ θερμό καλωσόρισμα από τους μικρούς μαθητές, το Διευθυντή και τους εκπαιδευτικούς  του σχολείου. Στη συνέχεια οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί   ξεναγήθηκαν στις εγκαταστάσεις και τους χώρους του σχολείου.  

Ακολούθησαν  δραστηριότητες για να γνωριστούν οι μαθητές και να «σπάσουν τον πάγο» μεταξύ τους και στη συνέχεια παρακολουθήσαν 3 διαφορετικά μαθήματα μουσικής σε αίθουσες διδασκαλίας δουλεύοντας μαζί σε ομάδες και μάθημα μουσικής και ενσυνειδητότητας

Μετά το μεσημεριανό γεύμα στο σχολείο, οι δραστηριότητες (υπαίθριες δραστηριότητες) συνεχίστηκαν στην παλιά πόλη της Λατέρζας όπου με παιχνίδια, χρησιμοποιώντας τα κινητά μας τηλέφωνα (δραστηριότητες Qr Code), ανακαλύψαμε την ιστορία και τα μνημεία της πόλης. Ακολούθησε επίσκεψη στο Λαογραφικό Μουσείο της πόλης. Στο τέλος της περιήγησης οι μαθητές προσπάθησαν, χρησιμοποιώντας τα σώματά τους, να γράψουν τη λέξη ΕRASMUS και η προσπάθειά τους ήταν εξαιρετική΄, όπως φαίνεται στις εικόνες που ακολουθούν.

Η  δεύτερη μέρα  ξεκίνησε με  παρακολούθηση 3 διαφορετικών αθλητικών τάξεων και στη συνέχεια στο σχολείο υποδεχθήκαμε  πρωταθλητές  παραολυμπιακών ομάδων της Ιταλίας στο πλαίσιο του προγράμματος   Αθλητισμός και ειδικές ανάγκες με θέμα  «Στα παπούτσια κάποιου άλλου», όπου οι μαθητές χρησιμοποιώντας τα αμαξίδια των παραολυμπιονικών και καθοδηγούμενοι από τους ίδιους διδάχτηκαν τους κανόνες των  αντίστοιχων παραολυμπιακών αθλημάτων ενώ ταυτόχρονα τους δόθηκε η ευκαιρία να δούνε και να θαυμάσουν αθλητές που η διαρκής προσπάθειά τους διαπνέει τη ζωή τους. Η δραστηριότητα αυτή ενθουσίασε μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Μετά το γεύμα στο εστιατόριο  του σχολείου, ακολούθησε παρακολούθηση 3 διαφορετικών Εικαστικών εργαστηρίων(παραγωγή αρωματικών σαπουνιών, κεραμική με άργιλο και ζωγραφική)  και το απόγευμα της ίδιας μέρας  πραγματοποιήθηκε Αθλητικός διαγωνισμός-  Τουρνουά χάντμπολ τεσσάρων ομάδων, ενώ η βραδιά έκλεισε με δείπνο σε τυπικό κρεοπωλείο της πόλης δοκιμάζοντας τοπικές σπεσιαλιτέ.

Μαθήματα Pilates
Μαθήματα Pilates
Αθλητισμός και ειδικές ανάγκες: “Με τα παπούτσια κάποιου άλλου”
Αθλητισμός και ειδικές ανάγκες: “Με τα παπούτσια κάποιου άλλου”
Παίζοντας Διελκυστίνδα μαθητές και καθηγητές όλων των συμμετεχόντων χωρών

Μετά το γεύμα στο εστιατόριο του σχολείου, ακολούθησαν 3 διαφορετικών καλλιτεχνικών εργαστήρια με θέματα παραγωγή αρωματικών σαπουνιών, κεραμική με πηλό και ζωγραφική και ενσυναίσθηση

Το απόγευμα της ίδιας μέρας πραγματοποιήθηκε τουρνουά χάντμπολ με συμμετοχή 4 ομάδων με συμμετοχές σε κάθε ομάδα από όλους τους συμμετέχοντες. Στο τέλος έγινε απονομή μεταλλίων σε όλους τους συμμετέχοντες με το σύνθημα ότι σε κάθε αγώνα δεν υπάρχουν νικητές και ηττημένοι αλλά το σημαντικότερο είναι η συμμετοχή.

Τουρνουά Χάντμπολ
Τουρνουά Χάντμπολ
Τουρνουά Χάντμπολ

H βραδιά έκλεισε με δείπνο σε τυπικό κρεοπωλείο της πόλης, δοκιμάζοντας τοπικές σπεσιαλιτέ.

Η 3η μέρα ξεκίνησε με ταξίδι στον Τάραντα, την πόλη των δύο θαλασσών, που στο παρελθόν ήταν η πρωτεύουσα της Μεγάλης Ελλάδας και ιδρύθηκε από τους Σπαρτιάτες. Αρχικά πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο του Τάραντα, όπου με ειδικό ξεναγό εξερευνήσαμε  τη μεγάλη έκθεση που είναι αφιερωμένη στα ελληνορωμαϊκά αντικείμενα της Απουλίας. Ακολούθησε επίσκεψη στο   Κάστρο της Αραγονίας,  σήμερα έδρα του Πολεμικού Ναυτικού και το απόγευμα στην  Παλιά Πόλη, που βρίσκεται στο μικρό νησί μεταξύ Mar Piccolo και Mar Grande, με πιστοποιημένο οδηγό.

Αργά το απόγευμα επιστρέψαμε στη Λατέρζα, όπου μας παρατέθηκε   «Δείπνο φιλίας» στο σχολείο με τυπικό Ιταλικό φαγητό,  χορούς και πολύ κέφι, που έφερε πολύ κοντά μαθητές και καθηγητές όλων των συμμετεχόντων χωρών, δημιουργώντας φιλίες που πιστεύουμε ότι θα παραμείνουν αναλλοίωτες στο πέρασμα του χρόνου! Η βραδιά έκλεισε με την απονομή των πιστοποιητικών του προγράμματος.

Την τέταρτη και τελευταία  ημέρα, μαθητές και εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν στη Ματέρα, την πόλη Sassi, Μνημείο Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO με πιστοποιημένο οδηγό. Εκεί πραγματοποίησαν δραστηριότητες στη Θιβετιανή γέφυρα στη Murgia της Ματέρας και απόλαυσαν  την υπέροχη θέα της πόλης από το Belvedere Murgia Timone,  ενώ  μετά το γεύμα ακολούθησε επίσκεψη στα αξιοθέατα της παλιάς πόλης της Ματέρας με πιστοποιημένη ξεναγό.

Στη πόλη Σάσσι της Ματέρα επισκεφθήκαμε ένα παλιό εργαστήριο αγγειοπλαστικής

Παρακολουθώντας την παλιά τέχνη της αγγειοπλαστικής στην πόλη Ματέρα Sassi

Το βράδυ αναχωρήσαμε για το λιμάνι του Μπάρι και για την Ελλάδα, αποχαιρετώντας τους φίλους μας και  έχοντας πάντα στο μυαλό μας την εκπληκτική φιλοξενία τους, τις όμορφες στιγμές που ζήσαμε με τους μαθητές/τριες και τους καθηγητές/τριες των άλλων χωρών, και ταυτόχρονα συνειδητοποιώντας  την αξία των προγραμμάτων Erasmus+, που δίνουν την δυνατότητα στους μαθητές να αποβάλλουν προκαταλήψεις και να συνδέονται με τους συνανθρώπους τους χωρίς αποκλεισμούς.

Επιστροφή στα πάτρια εδάφη

 Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και εθνικός φορέας για την Ελλάδα είναι το Ι.Κ.Υ.