Erasmus+ΚΑ229: Το 2ο Γυμνάσιο Τυρνάβου σε κινητικότητα στην Κρακοβία της Πολωνίας

Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ KA2 -Συνεργασία για την καινοτομία και την ανταλλαγή καλών πρακτικών με τίτλο:  «Δημιουργία μαθησιακού περιβάλλοντος χωρίς αποκλεισμούς για μαθητές με ειδικές ανάγκες»(“Creating inclusive learning environment for students with special needs”), που υλοποιεί το 2ο Γυμνάσιο Τυρνάβου, από το σχολικό έτος (2020-2021),  ολοκληρώθηκε με επιτυχία η 4η και τελευταία κινητικότητα μαθητών στο σχολείο  Szkola Podstawowa nr 41 im. Jana Kochanowskiegoστην πόλη Κρακοβία της Πολωνίαςγια το διάστημα 15 έως 18 Μαΐου 2023. Στην κινητικότητα πήραν επίσης μέρος  σχολεία από την Ιταλία(Λατέρζα) και τη Βουλγαρία (Aytos).

Στη 4η κινητικότητα του συγκεκριμένου προγράμματος συμμετείχαν η κ. Μαγαλιού Ελένη  (υπεύθυνη υλοποίησης του προγράμματος), ο Διευθυντής του σχολείου κ. Πορτέσης  Νικόλαος, (μέλος της παιδαγωγικής ομάδας του προγράμματος)  και οι μαθήτριες Παντελίδη Αικατερίνη, Σιρδένη Ευδοκία- Παρασκευή, Τζήμα Ελένη και οι μαθητές Δόκος Νικόλαος-Δαμιανός, Κακαδιάρης Ανδρέας και Σαρρής Παντελής. Αξίζει να σημειωθεί ότι στη συγκεκριμένη κινητικότητα συμμετείχαν και μαθητές από το τμήμα ένταξης του σχολείου μας.

Εκπληρώνοντας τη βασική στοχοθεσία του έργου, που είναι η δημιουργία   υποστηρικτικού  και δημιουργικού περιβάλλον μάθησης   για μαθητές με ειδικές ανάγκες, η  βελτίωση της μνήμης τους, της αυτογνωσίας και της αυτοεκτίμησης τους  καθώς  η δημιουργικότητα τους, οι μαθητές/μαθήτριες και οι εκπαιδευτικοί εργάστηκαν ομαδικά, διδάχτηκαν βιωματικά, περιηγήθηκαν και  θαύμασαν μνημεία και αξιοθέατα μέσα σε μια ατμόσφαιρα συνεργασίας, αλληλεγγύης και συναδέλφωσης.

Πρώτη μέρα του ταξιδιού μας ,η Κυριακή,  με μικρή βόλτα  στο Κέντρο της Κρακοβίας μαζί με την Ιταλική αποστολή.  

Η πρώτη μέρα Πολωνικό σχολείο ξεκίνησε με ένα πολύ θερμό καλωσόρισμα από τους μικρούς μαθητές, το Διευθυντή και τους εκπαιδευτικούς  του σχολείου.

Θερμό καλωσόρισμα από τη Διευθύντρια του Πολωνικού σχολείου
Καλωσόρισμα από τους μικρούς μαθητές του Πολωνικού σχολείου

Στη συνέχεια οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί   ξεναγήθηκαν στις εγκαταστάσεις και τους χώρους του σχολείου.

Ακολούθησε η δραστηριότητα «Δωμάτιο απόδρασης στο Λονδίνο» κατά την οποία οι μαθητές συνεργαζόμενοι σε ομάδες έπρεπε να ολοκληρώσουν διαφορετικές προκλήσεις για να βρουν τους μυστικούς κωδικούς για να ανοίξουν τα λουκέτα και να βρουν την ανταμοιβή τους στο κουτί του θησαυρού. Έπρεπε να συνεργαστούν μαζί σε ομάδες και να προσπαθήσουν να λύσουν διαφορετικούς γρίφους με θέματα τα οποία αφορούσαν το Λονδίνο και την Αγγλία γενικότερα και απαιτούσαν λογική σκέψη. Για να ολοκληρώσουν τις εργασίες, χρειάστηκε να χρησιμοποιήσουν διαφορετικά εργαλεία, όπως φακούς UV ή συσκευές ανάγνωσης QR.

Οι νικητές της δραστηριότητας

Επόμενη δραστηριότητα «Εργαστήρια Speedball», ένα άθλημα ρακέτας όπως το τένις, το πινγκ-πονγκ και το μπάντμιντον, χωρίς δίχτυ, με τον προπονητή της Εθνικής ομάδας της Πολωνίας. Στην αρχή έγινε περιγραφή του αθλήματος και των κανόνων του και στη συνέχεια οι μαθητές προπονήθηκαν για να το γνωρίσουν, να εξασκηθούν σε αυτό  και να είναι έτοιμοι για το τουρνουά της επόμενης μέρας.

Εργαστήριο: Μαθαίνοντας ένα νέο άθλημα , το Speedball από τον προπονητή της Εθνικής Πολωνίας
Παρουσίαση των κανόνων του Speedball
Speedball- Παρουσίαση – Παιχνίδι με μία ρακέτα από τον προπονητή της Εθνικής Πολωνίας
Speedball-Προπόνηση και εξάσκηση μαθητών για το Τουρνουά

Speedball-Προπόνηση και εξάσκηση δασκάλων για το Τουρνουά

Μετά το γεύμα στο σχολείο, όλες οι ομάδες ξεναγήθηκαν στα αξιοθέατα της παλιάς πόλης της  Κρακοβίας και στη Εβραϊκή συνοικία Kazimierz με διαπιστευμένο ξεναγό.

Η δεύτερη μέρα ξεκίνησε στο σχολείο της Κρακοβίας με τη δραστηριότητα «Απόδραση από το δωμάτιο γραμματικής» όπου οι μαθητές έπρεπε να βρουν διαφανείς φακέλους, οι οποίοι ήταν κρυμμένοι σε διάφορα σημεία της τάξης. Σε κάθε φάκελο υπήρχαν διαφορετικές εργασίες της αγγλικής γλώσσας, τις οποίες οι μαθητές έπρεπε να ολοκληρώσουν σε ομάδες. Η ολοκλήρωση όλων των εργασιών ήταν απαραίτητη για να βρουν τους μυστικούς κωδικούς και να ανοίξουν τα λουκέτα στο κουτί του θησαυρού.

Ακολούθησε μια ακόμη δραστηριότητα με θέμα «Καλοκαιρινό δωμάτιο απόδρασης» στην οποία οι μαθητές έπρεπε να βρουν διαφανείς φακέλους με διαφορετικές εργασίες. Σε κάθε εργασία οι συμμετέχοντες έπρεπε να βρουν έναν μυστικό κωδικό πρόσβασης που να συνδέεται με τις καλοκαιρινές διακοπές. Μετά από αυτό, το καθήκον τους ήταν να βρουν μυστικούς κωδικούς για να ανοίξουν το κουτί με μια ανταμοιβή.

Στο τέλος, με την εφαρμογή blooket όλοι οι συμμετέχοντες απάντησαν σε ερωτήσεις που σχετίζονται με το έργο μας με τη χρήση των κινητών τους τηλεφώνων

Το περιεχόμενο αυτών των δραστηριοτήτων επικεντρώθηκε στη χρήση των παιχνιδιών “Δωμάτιο απόδρασης στη συνεκπαίδευση”. Οι μαθητές εργάστηκαν κυρίως σε ομάδες. Οι συμμετέχοντες συμμετείχαν σε παιχνίδια escape room που είχαν ως στόχο να τονώσουν την αυτοπεποίθησή τους και να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον χωρίς αποκλεισμούς για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Οι δραστηριότητες αυτές ενθουσίασαν τους μαθητές, βοηθώντας τους ταυτόχρονα να εξασκήσουν τα αγγλικά τους.

Στη συνέχεια στον προαύλιο χώρο του σχολείου πραγματοποιήθηκε το τουρνουά Speedball με τρεις ομάδες Ελλάδας-Ιταλίας-Βουλγαρίας, την ομάδα του Πολωνικού σχολείου στο ρόλο των κριτών και υπεύθυνο της διοργάνωσης τον προπονητή της Εθνικής ομάδας της Πολωνίας, προσκεκλημένος του σχολείου.

Speedball -Tουρνουά για μαθητές στην αυλή του Πολωνικού σχολείου
Speedball -Tουρνουά για μαθητές στην αυλή του Πολωνικού σχολείου
Speedball -Tουρνουά για μαθητές στην αυλή του Πολωνικού σχολείου
Απονομή βραβείων σε όλες τις ομάδες
Tουρνουά speedball μεταξύ δασκάλων

Μετά το γεύμα στο σχολείο μεταβήκαμε στο κέντρο της πόλης για να παίξουμε συνεργαζόμενοι σε ομάδες παιχνίδι με  κύριο στόχο τον  εντοπισμό ιστορικών μνημείων  της, μαθαίνοντας ταυτόχρονα την ιστορία τους(City location-based game).

Η τρίτη μέρα ήταν αφιερωμένη σε ολοήμερη εκδρομή στο Zakopane, μια πόλη-θέρετρο στη νότια Πολωνία, στη βάση των βουνών Tatras για χειμερινά σπορ, καλοκαιρινή ορειβασία και πεζοπορία. Πρώτη στάση ένα μουσείο τρένων στην Chabówka.

Φθάνοντας στο  Zakopane επισκεφθήκαμε το ILLUSION HOUSE, όπου οι μαθητές απόλαυσαν την εμπειρία και τη μαγεία των οπτικών ψευδαισθήσεων και των τρισδιάστατων ζωγραφιών και έπαιξαν με τη  φαντασία τους. Μια πραγματικά συναρπαστική εμπειρία τόσο για παιδιά όσο και για ενήλικες.

 Από εκεί με το τελεφερίκ ανεβήκαμε  στο Kasprowy Wierch στα 2000μ υψόμετρο για να θαυμάσουμε την υπέροχη θέα των βουνών Tatras  και στη συνέχεια στην Białka Tatrzańska, ορεινό χωριό στην Ν. Πολωνία στα σύνορα με την Σλοβακία, γνωστό για τα θερμά λουτρά  του.

Ακολούθησε επίσκεψη στα ιαματικά λουτρά στην Białka Tatrzańska με Ασκήσεις δημιουργίας ομάδας . Μια μεγάλη έκπληξη περίμενε τους μαθητές και καθηγητές, που χαλάρωσαν  στα ιαματικά νερά ενός καταπληκτικού κέντρου ευεξίας και υδάτινου πάρκου στα βουνά Τάτρα , κοντά στο μεγαλύτερο χιονοδρομικό κέντρο της Πολωνίας αλλά και απόλαυσαν παιχνίδι στις θερμές πισίνες και νεροτσουλίθρες.

Μετά το δείπνο σε παραδοσιακό εστιατόριο της περιοχής επιστρέψαμε το βράδυ στην Κρακοβία.

Η  4η μέρα  ξεκίνησε με εκδρομή  με τρένο στην πόλη Βιελίτσκα,15 χλμ. νοτιοανατολικά της Κρακοβίας με το περίφημο Αλατωρυχείο, που αποτελεί πολιτιστικό μνημείο και έχει περιληφθεί από το 1978 στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Η περιήγηση στους φαντασμαγορικούς χώρους του αλατωρυχείου διήρκησε διάρκεια περίπου δύο ώρες, με συνοδεία διαπιστευμένης ξεναγού, σε μία διαδρομή περίπου 2 χλμ. με τα πόδια και σε βάθος τα 327 μέτρα μέσα στις πολυδαίδαλες στοές του.  Επί σειράν ετών, οι αλατωρύχοι έφτιαχναν από αλάτι εντυπωσιακά έργα τέχνης, που κοσμούν μέχρι και σήμερα τις αίθουσες του αλατωρυχείου. Η ξενάγηση εντυπωσίασε καθηγητές και μαθητές.

Το μεσημέρι, κατά την επιστροφή μας στην Κρακοβία, επισκεφθήκαμε ένα από τα φημισμένα εστιατόρια της πόλης “Manufaktura Pieroga”, γνωστό για τα  Pierogi,τα  παραδοσιακά χειροποίητα  γεμιστά ζυμαρικά της Πολωνικής κουζίνας, όπου οι μαθητές πραγματοποίησαν εργαστήριο παρασκευής των ζυμαρικών τα οποία και  παρασκεύασαν οι ίδιοι.

Το απόγευμα μας παρατέθηκε  ένα υπέροχο  «Δείπνο φιλίας» στο σχολείο της Κρακοβίας με χάπενινγκ, χορούς και πολύ κέφι, που έφερε πολύ κοντά μαθητές και καθηγητές όλων των συμμετεχόντων χωρών, δημιουργώντας φιλίες που πιστεύουμε ότι θα παραμείνουν αναλλοίωτες στο πέρασμα του χρόνου! Η βραδιά έκλεισε με την απονομή των πιστοποιητικών του προγράμματος. Οι χώρες εταίροι αποχαιρετίστηκαν νιώθοντας ιδιαίτερη ικανοποίηση, γιατί ο σκοπός και οι στόχοι του Προγράμματος,  επιτεύχθηκαν στο έπακρο.

Η δύσκολη ώρα του αποχαιρετισμού έφτασε. Ευχαριστούμε τη Διευθύντρια του σχολείου, τους καθηγητές και τους μαθητές για αυτές τις υπέροχες μέρες στο σχολείο τους, στην Κρακοβία και στην γύρω περιοχή. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στον κ. Janek Jamroz, που μας έδωσε την ευκαιρία να είμαστε μέλη αυτής της υπέροχης ομάδας. Δεν θα ξεχάσουμε ποτέ αυτό το ταξίδι. Σας ευχαριστούμε όλους για τις αξέχαστες εμπειρίες που μας χαρίσατε.

Εκτός προγράμματος και πριν την αναχώρησή μας επίσκεψη στο Τύμβο Kościuszko στην Κρακοβία είναι ένας από τους πέντε τύμβους που βρίσκονται στην Κρακοβία. Κατασκευάστηκε για να τιμήσει τη μνήμη του Tadeusz Kościuszko – ενός μεγάλου πατριώτη και ηγέτη της εξέγερσης του 1794.Τελευταία επίσκεψη στην πόλη.

 

Η δημιουργία ενός περιβάλλοντος χωρίς αποκλεισμούς με τη χρήση παιχνιδιών escape room ενίσχυσε την αυτοπεποίθηση και το κίνητρο των μαθητών για μάθηση. Ως αποτέλεσμα, τους βοήθησε να ξεπεράσουν τα εμπόδια. Όλες οι μέθοδοι και οι τεχνικές που εφαρμόζονται κατά τη διάρκεια αυτής της κινητικότητας θα εφαρμοστούν αργότερα στα σχολεία μας, κάτι που θα βοηθήσει τους μαθητές μας να επιτύχουν τους εκπαιδευτικούς τους στόχους και να πάρουν καλύτερους βαθμούς.
Κατά τη διάρκεια αυτής της κινητικότητας οι συμμετέχοντες συμμετείχαν σε διάφορες θεατρικές δραστηριότητες με στόχο τη δημιουργία περιβάλλοντος χωρίς αποκλεισμούς για μαθητές με ειδικές ανάγκες, βελτίωσαν τις κοινωνικές τους δεξιότητες, βελτίωσαν τη λογική τους σκέψη, εργάστηκαν σε ομάδες και συνεργάστηκαν με μαθητές από άλλες χώρες χρησιμοποιώντας την αγγλική γλώσσα. Τέλος έμαθαν για την κουλτούρα των χωρών εταίρων.